Правильне перемикання швидкостей на велосипеді
Як правильно перемикати передачі на велосипеді?
Передачі на велосипеді потрібні для максимально ефективного пересування в даних конкретних умовах. Вони дозволяють їхати швидше або витрачати менше зусиль на пересування, ніж одношвидкісна трансмісія. Більш того, на велосипеді з однією єдиною передачею в деяких ситуаціях їхати буде зовсім неможливо (наприклад, у дуже крутий підйом).
Втім, доцільність багатошвидкісний трансмісії на велосипеді сьогодні майже ні в кого сумнівів не викликає. Залишається лише питання в правильному перемиканні передач.
Як же правильно перемикати передачі?
Сформулюємо кілька простих, але важливих правил:
- Перемикайте передачі тільки під час руху велосипеда (це правило не відноситься до планетарним втулок).
- Намагайтеся перемикати передачі, коли навантаження з ланцюга знято або незначна, інакше можна не зуміти перейти, і навіть поламати механізми перемикання або порвати ланцюг (це значною мірою залежить від якісного рівня компонентів велосипеда). Особливо важко доводиться переднього перемикача.
- Не рекомендуємо підвищувати передачу при подоланні підйомів, підбирайте передачі перед горою (перемикання на підйомі при необхідності використовують гонщики, але ця техніка вимагає вміння і «почуття велосипеда»).
- Без належного досвіду, не переходьте відразу на кілька передач. Робіть це поетапно: дочекавшись чіткої роботи однієї передачі,переходите на наступну (цей момент також залежить від класу обладнання велосипеда і навички велосипедиста).
- Уникайте великих «перекосів» ланцюга.
Розглянемо більш докладно сам процес перемикання:
Звичайний сучасний велосипед має 2-3 зірки спереду і 7-8-9-10 зірок ззаду.
Нумерація передніх зірок від 1 до 3 , у бік збільшення зірок, нумерація задніх зірок, від 1 до 7, 8 (9,10), в бік зменшення зірок.
Для спрощення візьмемо в якості прикладу популярний привід 3х8:
Велика передня зірка використовується при їзді по гарній, рівній дорозі(асфальт або укочений грунт) при відсутності сильного зустрічного вітру. З цією зіркою зазвичай використовуються задні зірки від 8-ї до 4-ї. Хоча в спортивному катанні і на гонках нерідко можна побачити будь-які поєднання.
Середня передня зірка використовується при їзді по грунтовці, поганому асфальту, не дуже пухкому піску в поєднанні з задніми зірками з 6-ї по 2-ю (що не виключає використання і всього набору задніх зірок). На даних передачах зручно їхати в щільному міському трафіку, маневруючи між різними рухомими і стаціонарними перешкодами. При сильному зустрічному вітрі на шосе також нерідко ставиться середня передня зірка.
Маленька передня зірка використовується з задніми зірками з 5-го по 1-ю. Ці передачі використовуються при їзді в дуже круті підйоми, по заболоченій місцевості, в'язкого бруду, піску, густій траві.
Ті умови, що ми описали вище – лише орієнтир для розуміння, коли і які передачі раціонально використовувати. Але визначальними факторами завжди є конкретні умови їзди і рівень підготовки велосипедиста. Новачкам потрібно завжди пам'ятати про правильне каденсе, який вобщем випадку при рівномірному русі не повинен опускатися нижче 60 обертів на хвилину. І пам'ятати, що дивитися потрібно не на перемикачі, а на дорогу.
В ідеалі, потрібно прагнути перейти на інтуїтивний рівень перемикання, яким досконало володіють спортсмени й досвідчені велосипедисти. Для вас повинно бути абсолютно неважливо, скільки передач і якого типу привід стоїть на вашому велосипеді. Ви не будете замислюватися про перемиканні взагалі: все буде відбуватися автоматично, в залежності від поточної дорожньої або гоночної ситуації.
Чіткість роботи передач залежить від класу обладнання, ступеня зносу деталей,правильної настройки механізмів, стану тросів і їх сорочок, а також від ступеня забруднення механізмів і ланцюга.